winter gezond
Inge Posted on 16:43

7 Manieren om gezond te blijven deze winter

Als het weer kouder wordt en de dagen korter, is het makkelijk om je gezonde gewoontes te laten varen. Maar gezond blijven in de winter is belangrijk om uw algemene gezondheid en welzijn het hele jaar door op peil te houden. Hier zijn 7 tips om u te helpen gezond te blijven deze winter.

1. Haal een griepprik.

Een van de beste manieren om uzelf te beschermen tegen ziek worden deze winter is het halen van een griepprik. Griep kan een ernstige ziekte zijn, vooral voor jonge kinderen, ouderen en mensen met chronische gezondheidsproblemen. Aanbevolen wordt dat iedereen van 6 maanden en ouder elk jaar een griepvaccinatie krijgt

handen wassen2. Was uw handen regelmatig en vaak.

Een van de eenvoudigste en meest effectieve manieren om te voorkomen dat u ziek wordt, is ook een van de meest over het hoofd geziene: regelmatig en vaak uw handen wassen! Zorg ervoor dat u uw handen grondig wast met water en zeep gedurende ten minste 20 seconden, vooral na een bezoek aan een openbare ruimte of na hoesten of niezen

3. Eet voedzaam voedsel.

Het eten van voedzaam voedsel helpt uw immuunsysteem te versterken en helpt uw lichaam ziekten te bestrijden. Zorg ervoor dat u veel fruit, groenten en volle granen eet, en beperk suikers en bewerkt voedsel zoveel mogelijk

4. Beweeg regelmatig.

Lichaamsbeweging verbetert niet alleen je algehele lichamelijke gezondheid, maar kan ook je immuunsysteem helpen versterken. Streef naar minstens 30 minuten matige lichaamsbeweging op de meeste dagen van de week. Als u niet naar de sportschool kunt, zijn er genoeg andere manieren om in beweging te komen – maak een stevige wandeling door de buurt, doe wat tuinwerk, of dans zelfs in de woonkamer!

Yoga ontspanning5. Zorg voor voldoende slaap.

De meeste volwassenen hebben 7-8 uur slaap per nacht nodig om overdag optimaal te kunnen functioneren. Voldoende slaap helpt je immuunsysteem te versterken en geeft je de energie die je nodig hebt om de dag door te komen – ga dus op een redelijk tijdstip naar bed!

6. Drink voldoende vocht.

Drink de hele dag door veel water om gehydrateerd te blijven – streef naar 8 glazen per dag als dat lukt! U kunt ook kruidenthee of warme bouillon drinken als u op zoek bent naar iets warms en troostends op een koude dag. Zorg ervoor dat je suikerhoudende dranken zoals frisdrank zoveel mogelijk vermijdt, want die kunnen je immuunsysteem verzwakken. Natuurlijk is een gezonde drank als een kopje rooibosthee bijvoorbeeld wél geen enkel probleem!

7. Neem maatregelen om binnenallergieën deze winter te vermijden.

Elke lente en herfst maken we ons zorgen over buitenallergieën zoals pollen en ragweed – maar wist u dat allergieën geen pauze nemen omdat het buiten koud is? Binnenhuisallergenen zoals huisstofmijt, huidschilfers van huisdieren en schimmelsporen kunnen het hele jaar door problemen veroorzaken.

Om uw blootstelling aan allergenen binnenshuis deze winter te verminderen:

  • Houd huisdieren uit slaapkamers
  • Gebruik een luchtreiniger in slaapkamers
  • Verlaag de vochtigheidsgraad in huis
  • Stofzuig regelmatig met een HEPA-filter
  • Was beddengoed wekelijks in warm water

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.