stoppen met roken
Inge Posted on 21:53

7 Manieren om te stoppen met roken

Stoppen met roken? Waarom zou je? Nou, er zijn redenen te over om je sigaretten, shag of sigaartje aan de kant te schuiven. Ten eerste is het natuurlijk veel beter voor je gezondheid. Eigenlijk niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van de mensen om je heen. Het is geen geheim dat roken allerlei vervelende ziektes kan veroorzaken, uiteenlopend van longkanker tot COPD. Tijdig stoppen met roken vermindert de kans op verschillende ziektes enorm. Daarnaast ga je je ook veel fitter voelen wanneer je stopt met roken en voel je je prettiger. Je krijgt meer conditie en krijgt meer smaak aan eten en drinken. Tenslotte is stoppen met roken ook veel ‘gezonder’ voor je portemonnee. De prijzen van verschillende rookwaren gaan al richting de €15 per pakje en deze prijzen zullen de komende jaren, gezien het ontmoedigingsbeleid van de overheid, zeer explosief gaan stijgen.

manieren om te stoppen met rokenMeerdere redenen om te stoppen met roken, maar dit is wel een algemeen beeld. Jij zult je eigen redenen hebben om te willen stoppen met roken. In ieder geval interesseert dit artikel je tot zover genoeg om het tot hier te hebben gelezen.

Stoppen voor roken is voor de één makkelijker dan de ander. De één stopt van de ene op de andere dag en heeft er, ogenschijnlijk, weinig problemen mee. De ander probeert de ene na de andere methode en heeft steeds weer een terugval, waardoor het stoppen met roken maar niet wil lukken. Geen mens is gelijk en zo verschilt de beste methode om van het roken af te komen ook per persoon. Daarom zetten we hieronder in totaal zeven methoden uiteen die voor andere rokers hebben geholpen. Welke methode voor jou het beste is, dat is een kwestie van uitproberen.

De methodes die we zullen behandelen zijn:

  • Cold turkey
  • Zelfhulboeken
  • Vapen
  • Lasertherapie
  • Hypnose
  • Medische begeleiding
  • Apps

Stoppen met roken door middel van de Cold turkey methode

Sommige mensen besluiten op een dag dat het genoeg is geweest, gooien hun pakje sigaretten of shag in de prullenbak en stoppen in één keer met roken … en slagen daar ook nog in. Een mooi verhaal, maar voor slechts weinigen gaat dit gepaard met veel moeite en met vallen en opstaan.

cold turkey stoppen met rokenBij Cold turkey gaat het er vooral om dat je de eerste weken goed doorkomt. Je krijgt, soms al vanaf dag één, te maken met ontwenningsverschijnselen en de zucht naar een sigaret zal op een gegeven moment erg groot zijn. Angststoornissen en slapeloosheid kunnen verschijnselen zijn, net zoals veel zweten en een onrustig gevoel hebben. Een ander ontwenningsverschijnsel kan zijn dat je ineens veel gaat eten. Zo zijn er nog tal van mogelijke ‘kwalen’ waar je mee te maken kunt krijgen wanneer je wilt stoppen met roken. Het is met deze verschijnselen doorgaans zo dat ze 7 tot 10 dagen aanhouden. Heb je deze periode doorstaan, dan ben je al een heel eind op weg om de sigaret voorgoed vaarwel te zeggen. Na deze periode merk je vaak ook de voordelen van het stoppen met roken. Je krijgt meer smaak aan eten en drinken en merkt dat je beter adem kunt halen. Dit laatste is te danken aan een verbeterde longfunctie. Ook de bloedvoorziening in je lichaam verbeterd, doordat er minder koolmonoxide en meer zuurstof in je bloed zit.

Over het algemeen merk je dat je minder gauw moe wordt bij fysieke inspanning en dat je conditie dus toeneemt. Na ruim drie weken is de lichamelijke afhankelijkheid van een sigaret vaak helemaal weg. Het lastige deel dat nog overblijft is het psychische gedeelte. Vooral wanneer je stress ervaart of spanningen hebt zul je merken dat de drang naar een sigaret groot wordt. Ook bij bepaalde gewoontes, zoals ’s ochtend bij de koffie een sigaret roken, blijft de drang naar een sigaret vaak aanwezig.

Cold turkey afkicken van roken wordt doorgaans niet aangeraden. Althans niet als methode op zichzelf. De ontwenningsverschijnselen kunnen erg heftig worden en sommige mensen worden erg ziek en er zijn gezondheidsrisico’s. Vaak wordt dan ook geadviseerd om hulpmiddelen te gebruiken zoals nicotinekauwgum of -pleisters. Hiermee zorg je ervoor dat je lichaam toch nog nicotine binnenkrijgt en dat dit geleidelijk af wordt gebouwd. Dit maakt de ontwenningsverschijnselen minder heftig en verlaagd de gezondheidsrisico’s. Het wordt zo gemakkelijker om het ophouden met roken succesvol vol te houden. Ondanks dat de Cold turkey methode zonder hulpmiddelen afgeraden wordt is het toch de methode die door meer dan de helft van de rokers die willen stoppen wordt toegepast. Uiteindelijk slaagt maar ongeveer 3% erin om via deze weg succesvol van het roken af te komen.

Stoppen met roken met behulp van zelfhulpboeken

Goed voorbeeld doet volgen. Mensen willen graag een kant-en-klare oplossing; een soort handleiding die ze stap voor stap kunnen doorlopen en waarbij ze de garantie krijgen dat het eindresultaat, het stoppen met roken, succesvol behaald wordt. Dit is dan ook één van de hoofdredenen waarom zelfhulpboeken die hierop gericht zijn een succes zijn. Wanneer je gaat kijken op het internet dan kom je een wir-war aan boeken tegen met allerlei tips en methodes om van het roken af te komen. Je kunt een fysiek boek aanschaffen, maar veel werken zijn ook verkrijgbaar als E-book. Maar hoe weet je nu wat een goed boek, en dus een goede methode, is. En wat voor een ander helpt hoeft toch niet per sé voor jou te helpen? Dit laatste is zeker waar. Iedereen volgt zijn eigen weg in zijn of haar stoppoging. Toch hebben sommige boeken zich zo zeer bewezen en is er aangetoond dat ze voor een grote groep mensen hebben gewerkt. De kans dat jouw stoppoging slaagt met zo’n boek kan dus best groot zijn. Hieronder zie je een aantal boeken die hun waarde met betrekking tot het stoppen met roken hebben bewezen.

Stoppen met roken – Allen Carr

Dit boek staat ook wel bekend als de Carr-methode en staat echt met stip op nummer één. Allen Carr was zelf in het verleden een verstokte roker en stak wel meer dan 100 sigaretten per dag op. Op een gegeven moment besloot hij hiermee op te houden en ontwikkelde hij zijn eigen methode die succesvol bleek. Zijn ervaringen en tips verwerkte hij is een boek. Wat het mooie aan het boek is, dat is de positieve insteek. Er wordt vanuit gegaan dat stoppen met roken niet moeilijk is en dat iedereen het kan. Als roker raak je verstrikt in een soort web waar je niet meer uit lijkt te komen, maar Carr beschrijft in zijn boek heel helder hoe je dit eigenlijk heel gemakkelijk kunt doen. Ook speelt Carr in op het feit dat rokers zichzelf eigenlijk voor de gek houden met de voordelen die roken zouden hebben. Bijvoorbeeld dat het roken van een sigaret zo gezellig is en dat je ’s ochtends eerst een sigaret nodig hebt om wakker te worden of om van je ochtendhumeur af te komen. Het fijne van het boek van Carr is vooral ook dat hij bij alles uit eigen ervaring spreekt. Hij weet dus precies hoe jij je voelt en wat je doormaakt.

Stoppen met roken voor Dummies

Wil je goed geïnformeerd zijn over de verschillende manieren waarop je kunt stoppen met roken dan kun je het boek Stoppen met roken voor Dummies. In toegankelijke taal wordt hierin beschreven welke medische hulpmiddelen er allemaal zijn en wat je allemaal kunt doen om van het roken af te komen. Ook legt het boek duidelijk uit wat jouw verslaving nou eigenlijk inhoudt en hoe je de verleiding van het roken kunt weerstaan. Door dit inzicht in jezelf en de verschillende stoppen-met-roken-routes kun je zelf kiezen wat het beste bij jou past en zo een succesvolle route uitkiezen voor het ophouden met roken.

De opluchting: in één dag van het roken af! – Jan Geurtz

De schrijver van dit boek, Jan Geurtz, combineert zijn theoretische en wetenschappelijke achtergrond met zijn liefde voor het boeddhisme en heeft zo in dit boek een methode ontwikkeld die je binnen één dag van het roken af kan helpen. Gesteund door zijn ervaring in de verslavingszorg en het feit dat hij zelf 25 jaar verslaafd aan roken is geweest legt hij stap voor stap uit wat de redenen achter je verslaving zijn. Het speelt in op het besef dat je roken niet nodig hebt, maar de methode van Geurtz laat je dit ook voelen. Daarin schuilt het succes van het boek. Tijdens het doorlopen van het boek mag je overigens gewoon blijven roken. Ook heeft het boek een apart gedeelte waarin wordt beschreven wat de oorzaken zijn wanneer je stoppoging is mislukt en wat je kunt doen om alsnog van het roken af te komen. Het boek is prettig om te lezen, met een heldere uitleg, en heeft reeds vele mensen van het roken afgeholpen.

Overige boeken

De bovenstaande boeken zijn slechts een greep uit het complete scala aan werken die ingaan op het stoppen met roken. Ze hebben voor veel mensen een succeservaring opgeleverd, maar er zullen ongetwijfeld ook mensen zijn waarbij dit aan de hand van deze boeken is mislukt. Het gehele proces blijft iets persoonlijks en maatwerk, dus het kan best zijn dat één van de vele andere zelfhulpboeken voor jou veel beter werkt.

Stoppen met roken door te vapen: de voor- en nadelen van een e-sigaret

Je zult in je omgeving ongetwijfeld gemerkt hebben dat steeds meer rokers overstappen op de e-sigaret. Deze elektronische sigaret kan ingezet worden om het roken te verminderen of om te stoppen met roken, maar er kleven ook nadelen aan. Het grote voordeel van een e-sigaret is dat je de hoeveelheid nicotine die je toegediend krijgt af kunt bouwen. Zo heb je minder last van ontwenningsverschijnselen en kun je ‘gemakkelijker’ van het roken af komen. De lichamelijke verslaving aan het roken wordt op deze manier aangepakt. Echter is het lastigste gedeelte van het afkomen van het roken doorgaans het psychische stukje en dat wordt met een e-sigaret niet aangepakt.

vapen stoppen met rokenJe zult nog steeds de e-sigaret opsteken bij je eerste kopje koffie ’s ochtends, wanneer je stress of spanningen ervaart of nadat je gegeten hebt. De gewoontes die je had die blijven in stand en het zijn nou juist die gewoontes waar je vanaf wilt komen. Op die manier wordt het stoppen met roken met behulp van vapen een langdurig proces en schuilt daar het gevaar in dat je uiteindelijk weer gaat roken of de e-sigaret blijft gebruiken.

Veel vapers houden zich voor dat ze dan in ieder geval gezonder bezig zijn dan wanneer ze een echte sigaret opsteken, maar dat is maar deels waar. Een e-sigaret is minder schadelijk wanneer je puur kijkt naar de hoeveelheid nicotine die je binnenkrijgt. Dat is dus inderdaad een pluspunt. Er zitten echter ook andere stoffen in een e-sigaret die ook schadelijk voor de gezondheid zijn die kunnen leiden tot irritatie van de luchtwegen en zelfs een verhoogde kans op kanker geven. Ook is er van sommige stoffen nog lang niet duidelijk welk effect zij op de gezondheid hebben. Een e-sigaret is een vrij nieuw product, dus de gezondheidseffecten op de langere termijn zijn nog niet duidelijk. Toch: zowat alle experts ter wereld zijn het eens dat een e-sigaret wel degelijk een pak minder schadelijk is dan een gewone sigaret – dus zeker een goede stap voor de mensen die al roken – niet voor nieuwe gebruikers.

Je kunt dus de e-sigaret inzetten om te stoppen met roken, maar stippel dan zelf een tijdspad voor je uit. Bepaal hoe lang je de e-sigaret wilt gebruiken, bouw de hoeveelheid nicotine die je tot je neemt af en zorg dat je op de einddatum die je voor jezelf bepaald hebt ook weer stopt met vapen. Het gevaar dat schuilt in de toevoegingen in de vloeistoffen van een e-sigaret zijn geen fabeltje en ook aangetoond door het RIVM. Maak hierin dus een verstandige overweging.

Toch is één ding heel erg duidelijk: een e-sigaret is een heel pak minder schadelijk dan een gewone sigaret – en voor een roker is het ALTIJD een goed idee om de overstap te maken van een “normale” sigaret naar een elektronische sigaret!

Stoppen met roken met behulp van lasertherapie

Een andere methode die gericht is op het stoppen met roken en die voor veel mensen resultaat heeft opgeleverd is lasertherapie. Hoe gaat dit precies in het werk en wat zijn de voordelen? En, ook belangrijk, zijn er ook nadelen en wat zijn deze dan?

Lasertherapie wordt door verschillende instanties en bedrijven aangeboden en zijn erop gericht om je met één behandeling van het roken af te helpen. Vaak bestaat de behandeling uit twee delen. Als eerste krijg je vaak een gesprek waarin de behandeling wordt uitgelegd, maar waarin ook ingegaan wordt op jouw verslaving. Hoe lang rook je al? Hoeveel rook je per dag? Wat zijn de momenten waarop je veel rookt? Heb je al andere methoden geprobeerd om van het roken af te komen? Dat zijn allemaal vragen die aan bod kunnen komen tijdens dit gesprek.

De volgende stap is de laserbehandeling zelf. Je kunt lasertherapie beschouwen als een moderne vorm van acupunctuur. Met een laser worden verschillende punten op je lichaam behandeld. Dit is pijnloos en het brengt ook geen schade aan de huid aan. Door de behandeling met de laser komen er stoffen vrij in het lichaam, endorfine met name, die ervoor zorgen dat je gemakkelijker kunt stoppen met roken.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat ongeveer 50% van de mensen die lasertherapie ondergaan succesvol stoppen met roken. De vraag is echter of dat aan de methode ligt of dat deze mensen anders ook wel in hun stoppoging waren geslaagd. Daarom kan de werking van deze methode ook niet goed vastgesteld worden. Echte nadelen zitten er niet aan de behandeling, behalve dat je aardig wat geld kwijt bent wanneer de behandeling niet aanslaat.

Stoppen met roken door middel van hypnose

Een andere methode die vaak toegepast wordt wanneer mensen willen stoppen met roken is hypnose. De één vindt het hocus pocus en de ander die heeft er goede ervaringen mee: stoppen met roken door hypnose. Deze behandeling wordt ook wel aangeduid als hypnotherapie en net zoals bij een laserbehandeling is de effectiviteit ervan niet wetenschappelijk bewezen. Het voordeel van hypnotherapie is dat het zich richt op de geestelijke verslaafdheid van het roken, het lastigste deel van de verslaving. In een notendop komt het erop neer dat door middel van hypnose je onderbewuste wordt aangesproken en dat de behoefte aan een sigaret hierdoor weggenomen wordt. Roken is een slechte gewoonte die je jezelf hebt aangeleerd, een automatisme die ook weer herroepen kan worden. Daar is de therapie op gericht, waarbij de therapeut je handvatten geeft om je doel te kunnen bereiken. Wat wel belangrijk is bij hypnotherapie is, net zoals bij alle andere methoden om van het roken af te komen trouwens, is ouw drive om daadwerkelijk te stoppen met roken. Zonder jouw intrinsieke motivatie gaat de hypnose niet aanslaan.

Ook voor hypnotherapie geldt dat een behandeling rond de €250 kost en dat deze niet vanuit het basispakket van je verzekering vergoed wordt. Afhankelijk van je verzekeringsmaatschappij en je aanvullende verzekering wordt de behandeling deels of helemaal vergoed.

Stoppen met roken met behulp van medicatie

ChampixZoals er nagenoeg overal medicijnen voor zijn, zijn er ook medicijnen voor, of eigenlijk tegen, het roken. Alhoewel er medicijnen worden ontwikkeld en er nieuwe medicijnen op de markt komen zijn er in feite drie medicijnen die geschikt zijn voor het stoppen met roken: Champix, Zyban en Nortrilen. Er zijn natuurlijk nicotinepleisters en -kauwgom, maar deze zijn overal vrij verkrijgbaar. We gaan hieronder in op de medicijnen die alleen maar op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn.

Champix bevat de stof varenicline en is er op gericht de gevoeligheid van de hersenen voor nicotine te verminderen. Dit beïnvloed ook de smaak van een sigaret, waardoor de behoefte om te roken vermindert. Champix heeft invloed op het reactievermogen en in overlag met je huisarts kan deze je adviseren om geen auto te rijden (afhankelijk van je persoonlijke situatie). Ook is het gebruik van alcohol in combinatie met Champix niet aan te bevelen, omdat alcohol de drang naar een sigaret juist weer vergroot. Zyban bevat de werkzame stof bupropion. Deze stof vermindert de hevigheid van de ontwenningsverschijnselen en neemt ook de behoefte om te roken weg. Ook Zyban heeft een verminderd reactievermogen tot gevolg en het mag bij voorbaat niet gebruikt worden in combinatie met alcohol. Daarnaast mag het medicijn tevens niet gebruikt worden door zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Tenslotte hebben we nog Nortrilen, met de werkzame stof nortriptyline. Het is een middel dat ook tegen een depressie gebruikt wordt en heeft tevens een positief effect op het stoppen met roken. Ook dit middel beïnvloed de rijvaardigheid en kan beter niet gebruikt worden in combinatie met alcohol.

Gebruik een app om van het roken af te komen

Overal zijn apps voor, dus waarom niet een app om van het roken af te komen. Iedere methode die in boekvorm aangeboden wordt kan in principe omgezet worden naar een online methode die via een app aangeboden wordt. Daarnaast biedt een app nog verschillende voordelen, bijvoorbeeld om interactie te zoeken met medegebruikers of specialisten via de app. Daarnaast hebben veel apps stimulerende functies ingebouwd, zoals het bijhouden van de hoeveelheid sigaretten die je hebt laten staan en de besparing in Euro’s die je hiermee bereikt hebt.

stoppen met roken appsNet zoals bij zelfhulpboeken geldt ook weer voor apps dat ze soms het beste werken in combinatie met andere methodes, bijvoorbeeld het gebruik van nicotinehoudende middelen. Er zijn zeer veel apps beschikbaar, maar we vermelden hieronder drie apps die populair zijn en die hun waarde hebben bewezen.

De Stopcoach is een app die je gratis kunt downloaden via de Play of Apple Store. Dit is een app die ontwikkeld is door het Trimbos-instituut in samenwerking met een aantal specialisten op het gebied van verslavingzorg. De app neemt je stap voor stap meer door het gehele proces van het stoppen: eerst de voorbereiding waarbij je onder andere een dag om definitief te stoppen uitkiest, het traject van het volhouden en het stukje vallen en weer opstaan wanneer je de fout ingaat en toch een sigaret opsteekt. Je kiest zelf een digitale Stopcoach die jou gedurende 8 weken door het gehele proces heen helpt.

Een andere app die populair is, maar dan met name bij jongeren, is Quiddy. Deze app richt zich namelijk speciaal op rokers in de leeftijd van 16 tot en met 25 jaar. De app koppelt je aan een andere roker die zich ook aangemeld heeft via de app en zo kunnen jullie dienen als elkaars buddy in het gehele traject. Je wordt gematcht met iemand die dezelfde doelen als jij heeft, zodat je elkaar goed kunt steunen wanneer één van beiden het moeilijk heeft. Je kunt dan direct met elkaar chatten.

Een app in opkomst is Flamy. Met deze app zie je hoe je conditie en gezondheid erop vooruit gaat tijdens het proces van stoppen met roken. Ook biedt de app allerlei spelletjes die je afleiden wanneer je behoefte hebt aan een sigaret. Ook kun je jezelf doelen stellen via de app en is er de mogelijkheid om vrienden uit te nodigen, zodat je steun aan elkaar hebt. Een nadeel van Flamy is dat het alleen maar beschikbaar is op Android-toestellen.

De beste methode of van het roken af te komen

Flauw misschien om het zo te brengen, maar de beste methode om te stoppen met roken is de methode die voor jou het beste werkt. Zoals aangegeven is het een persoonlijk proces en wat voor een ander wel werkt hoeft niet bij voorbaat te helpen voor jou. Kijk goed bij welke methode jij je het prettigst voelt, want dat zal enorm helpen om je stoppoging succesvol te laten zijn. Wacht ook niet te lang wanneer je merkt dat een bepaalde methode niet werkt. Schakel dan door naar een andere methode die mogelijk wel bij je past.

Laat ook duidelijk zijn dat we hierboven niet alle methodes die er beschikbaar zijn hebben beschreven. Dit zijn methodes die voor veel mensen hebben gewerkt en er is een grote kans dat ze voor jou ook werken. Maar, mogelijk ook niet, dus ga dan zeker op zoek naar een andere methode. En denk erom, alles staat of valt met je intrinsieke motivatie. Wanneer je echt wilt stoppen met roken, dan gaat dat je ook lukken. Slagen verschillende stoppogingen niet, ga dan na of je genoeg motivatie hebt om te stoppen. Houd daarbij goed alle voordelen in het achterhoofd (je gezondheid, een vollere portemonnee, etc.). Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.